Khamis, 21 April 2011

SEJARAH BOMBA.

SEJARAH PERKHIDMATAN BOMBA

Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahu 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan dibawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan terus berkembang di setiap negeri dan dilelakkan dibawah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Fire Services' telah dibentuk. MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraaskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.

Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977. Pada 15hb Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah disatukan.Pada 8hb Januari 1977, Jemaah Menteri telah bersetuju perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia dimana pada 21hb Febuari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia dengan rasminya telah mengumumkan dan melancarkan pertukaran nama, logo dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia di Genting Highlands.

Sejarah Jabatan Bomba.
 Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahu 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan dibawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan terus berkembang di setiap negeri dan dilelakkan dibawah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Fire Services' telah dibentuk. MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.


Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraaskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.




 
Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977. Pada 15hb Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah disatukan.
Pada 8hb Januari 1977, Jemaah Menteri telah bersetuju perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia dimana pada 21hb Febuari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia dengan rasminya telah mengumumkan dan melancarkan pertukaran nama, logo dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia di Genting Highlands.

Maklumat Awam

Sejarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

 Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahu 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan dibawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan terus berkembang di setiap negeri dan dilelakkan dibawah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Fire Services' telah dibentuk. MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.


Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraaskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.




Balai Bomba Dan Penyelamat Alor Star


Balai Bomba Dan Penyelamat Alor Star
MENYINGKAP TADBIR SEJARAH BALAI BOMBA ALOR SETAR
Sebelum tahun 1934 lagi Balai Bomba Alor Star telah pun wujud dan beroperasi dengan
 keanggotaan seramai 4 orang Fireman. Pada masa itu Balai Bomba merupakan sebuah 
garaj dan sebuah Land Rover bersama trailer bertempat 
di Pejabat Tanah Negeri Kedah sekarang ini iaitu berhampiran dengan Balai Besar.

Di dalam tahun 1939 dipercayai Balai Bomba telah dipindahkan ke bangunan yang ada 

sekarang ini di Jalan Raja, Alor Setar. Bangunan tersebut yang mempunyai ruang jentera, 
pejabat dan 2 unit kuarters. Sebelum ini bangunan tersebut digunakan oleh Polis, 
Bahagian Trafik disediakan dengan kemudahan Bilik Kawalan dengan satu talian telefon 
bernombor 221 bagi panggilan kecemasan dan biasa.
Semasa Perang Dunia Kedua pada tahun 1941 Balai Bomba berkenaan masih di tempat 

yang sama. Bantuan keanggotaan dan pengawasan adalah dibawah Polis Alor Setar.

Pada masa ini sebanyak 2 buah jentera Bomba iaitu sebuah jentera jenis Dennis 

No. K 2209 dan sebuah jentera water tender 500 gelen bernombor K 8437.

Semasa Malayan Union dalam tahun 1946 Balai ini mempunyai keanggotaan seramai 4 orang

 Fireman dan seorang pemandu iaitu Encik Yaakob bin Lebai Amin dengan diketuai 
oleh Leading Fireman Encik Abu Bakar bin Haji Saad yang juga menjalankan 
tugas pemandu.
Didalam tahun 1949, Perkhidmatan Bomba telah diletakkan di bawah Pentadbiran 

“Town Board” di mana Balai Bomba Alor Setar telah tertakluk di bawah bidang 
kuasa Majlis Daerah Alor Setar dimana “Chairman” Town Board adalah berkuasa penuh 
kepada Perkhidmatan Bomba ini.
Pada tahun 1951, jawatan “Station Officer” diwujudkan dan Encik Kassim bin Mansor 

yang berpangkat “Superintendent” telah menjawat jawatan tersebut.

“Station Officer” bukan sahaja bertanggunjawab kepada Balai Bomba Alor Setar malah 

dipertanggungjawabkan sebagai Penyelia Perkhidmatan Bomba Negeri Kedah. 
Pada masa ini keanggotaan telah bertambah mempunyai 3 orang leading fireman 
iaitu Encik Yaakob, Encik Ghaffar dan Tuan Syed Zain dan terdapat seramai 15 orang fireman.

Bagi menampung keperluan keanggotaan ini, maka pada penghujung tahun 1952 

penambahan 3 blok quarters (quarters sekarang) 
telah didirikan dengan pendaftaran PWD 129, PWD 564 dan PWD 565.

Pada tahun 1958 sebuah jentera baru jenis Bedford No. K 5281, 500 gelen 

telah dibekalkan bagi menggantikan jentera Bedford yang sediada yang telah rosak.

Di dalam tahun  1961 Balai ini telah mendapatkan penambahan sebuah jentera dari jenis 

Wheel Escape Ledder (KA 1681) diikuti pula pada tahun 1964 gantian sebuah lagi jentera
 baru jenis Bedford No. KA 5603.

Sepanjang Perkhidmatan ini beberapa kebakaran besar telah berlaku 

di antaranya pada tahun 1951, sebahagian dari Pekan Kuala Kedah telah musnah dan 
diikuti pula pada tahun 1969 sekali lagi kebakaran berlaku di mana hampir 
keseluruhan Pekan Kuala Kedah telah musnah.

Di dalam tahun yang sama juga, kebakaran di “ Pekan Cowboy” 

Alor Setar telah memusnahkan sebanyak lebih kurang 112 buah rumah kedai.
Selepas Penyatuan Jabatan Perkhidmatan Bomba dan pada tahun 1977 

Encik Kassim bin Mansor telah tamat perkhidmatannya dan tempat beliau telah 
digantikan oleh Encik Abd Majid bin Othman.

Sehingga ke hari ini Balai Bomba Alor Setar telah mempunyai 3 jentera bomba jenis water

 tender 400 gelen, sebuah jentera penyelamat dan sebuah jentera Skylift. Keanggotaannya 
seramai 127 orang diketuai oleh Penguasa Bomba. 



Sejarah Jabatan Bomba Dan Penyelamat

 
Sebelum tahun 1934 lagi Balai Bomba Alor Star telah pun wujud dan beroperasi 
dengankeanggotaan seramai 4 orang Fireman. Pada masa itu Balai Bomba merupakan 
sebuah garaj dan sebuah Land Rover bersama trailer bertempat di 
Pejabat Tanah Negeri Kedah sekarang ini iaitu berhampiran dengan Balai Besar.

Di dalam tahun 1939 dipercayai Balai Bomba telah dipindahkan ke bangunan yang
 ada sekarang ini di Jalan Raja, Alor Setar. Bangunan tersebut yang mempunyai ruang jentera,
 pejabat dan 2 unit kuarters. Sebelum ini bangunan tersebut digunakan oleh Polis, 
 Bahagian Trafik disediakan dengan kemudahan Bilik Kawalan dengan satu talian telefon 
bernombor 221 bagi panggilan kecemasan dan biasa.

Semasa Perang Dunia Kedua pada tahun 1941 Balai Bomba berkenaan masih di tempat 
yang sama. Bantuan keanggotaan dan pengawasan adalah dibawah Polis Alor Setar.
 Pada masa ini sebanyak 2 buah jentera Bomba iaitu sebuah jentera jenis 
Dennis No. K 2209 dan sebuah jentera water tender 500 gelen bernombor K 8437. 
Semasa Malayan Union dalam tahun 1946 Balai ini mempunyai keanggotaan
 seramai 4 orang Fireman dan seorang pemandu iaitu Encik Yaakob bin Lebai Amin 
dengan diketuai oleh Leading Fireman Encik Abu Bakar bin Haji Saad yang juga 
menjalankan tugas pemandu.

Di dalam tahun 1949, Perkhidmatan Bomba telah diletakkan di bawah Pentadbiran 
“Town Board” di mana Balai Bomba Alor Setar telah tertakluk di bawah bidang kuasa 
Majlis 
Daerah Alor Setar dimana “Chairman” Town Board adalah berkuasa penuh kepada 
Perkhidmatan Bomba ini.


Pada tahun 1951, jawatan “Station Officer” diwujudkan dan Encik Kassim bin Mansor
 yang berpangkat “Superintendent” telah menjawat jawatan tersebut. “Station Officer” 
bukan sahaja bertanggunjawab kepada Balai Bomba Alor Setar malah dipertanggungjawabkan sebagai Penyelia Perkhidmatan Bomba Negeri Kedah. Pada masa ini keanggotaan telah bertambah mempunyai 3 orang leading fireman iaitu Encik Yaakob, Encik Ghaffar dan Tuan Syed Zain dan terdapat seramai 15 orang fireman.

Bagi menampung keperluan keanggotaan ini, maka pada penghujung tahun 1952 
 penambahan 3 blok quarters (quarters sekarang) telah didirikan dengan pendaftaran
 PWD 129, PWD 564 dan PWD 565.

Pada tahun 1958 sebuah jentera baru jenis Bedford No. K 5281, 500 gelen telah 
dibekalkan bagi menggantikan jentera Bedford yang sediada yang telah rosak.

Di dalam tahun 1961 Balai ini telah mendapatkan penambahan sebuah jentera dari 
jenis Wheel Escape Ledder (KA 1681) diikuti pula pada tahun 1964 gantian sebuah lagi 
jentera baru jenis Bedford No. KA 5603. Sepanjang perkhidmatan ini beberapa kebakaran 
besar telah berlaku di antaranya pada tahun 1951, sebahagian dari Pekan Kuala Kedah 
telah musnah dan diikuti pula pada tahun 1969 sekali lagi kebakaran berlaku di mana
 hampir keseluruhan Pekan Kuala Kedah telah musnah.


Di dalam tahun yang sama juga, kebakaran di “ Pekan Cowboy” Alor Setar telah 
memusnahkan sebanyak lebih kurang 112 buah rumah kedai.
 Selepas Penyatuan Jabatan Perkhidmatan Bomba dan pada tahun 1977 
Encik Kassim bin Mansor telah tamat perkhidmatannya dan tempat beliau
 telah digantikan oleh Encik Abd Majid bin Othman.

Sehingga ke hari ini Balai Bomba Alor Setar telah mempunyai 3 jentera bomba jenis
 water tender 400 gelen, sebuah jentera penyelamat dan sebuah jentera Skylift. 
 Keanggotaannya seramai 127 orang diketuai oleh Penguasa Bomba.
 






Pengunaan pam yang terawal dipercayai sekitar tahun 200 sebelum Masihi

Pam angkut merupakan peralatan yang digunakan untuk memadam kebakaran pada suatu ketika dahulu

Jentera Bomba Amerika pada kurun ke-18

Jentera Bomba England pada kurun ke-17

Prince Albert, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1820 dan dijalankan dengan tenaga manusia

Merry Weather & Son adalah enjin pemadam api yang direka pada tahun 1863. Ianya dijalankan dengan kuasa wap dan ditarik dengan tenaga kuda

Braithwaite & Ericson adalah enjin pemadam api kuasa wap yang pertama pada tahun 1830

Prince Albert, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1870 dan dijalankan dengan tenaga manusia

Prince Albert adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1880 dan ianya dijalankan menggunakan tenaga manusia dan ditarik dengan kuasa kuda

Leyland merupakan kereta bomba yang direka di England pada tahun 1936 dijalankan dengan kuasa diesel

Horse Drawn Steam adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1867 dan dijalankan menggunakan kuasa wap

Merry Weather adalah enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1896 dan dijalankan menggunakan kuasa wap

Meery Weather adalah kereta bomba yang direka di England pada tahun 1905 dijalankan dengan kuasa wap

Merry Weather & Son, enjin pemadam api yang direka di England pada tahun 1876 dan dijalankan dengan kuasa wap

Leyland Water Tender, kereta bomba yang direka di England pada tahun 1934 dijalankan dengan kuasa diesel

Merry Weather Fire Engine merupakan kereta bomba yang direka pada tahun 1904 dijalankan dengan menggunakan kuasa diesel

Kunjungan Yang Berbahagia Timbalan Ketua Pengarah Bomba Malaysia ke Balai Bomba Baling pada 18 Mac 1981

Kereta Bomba yang digunakan sekitar tahun 1980

Penekanan terhadap disiplin dikalangan anggota bomba amat dititikberatkan

Penambahan bangunan Balai Bomba di Alor Setar di Jalan Raja

Latihan kawad dihadapan Balai Bomba Jalan Raja

Salah satu latihan menyelamatkan mangsa yang terlibat dalam kebakaran

Latihan kawad menggunakan kereta bomba "Wheel Escape"

Kaedah pertolongan cemas yang diberikan kepada mangsa kebakaran

Latihan menggunakan alat pernafasan

Anggota bomba sedang menjalani latihan kawad pam

Latihan menggunakan tangga Ajax

Anggota bomba sedang menjalani latihan menggunakan tangga Ajax

Latihan menggunakan tangga "Ajax Hadder"

Anggota bomba sedang menjalani latihan menggunakan tangga Ajax untuk menyelamatkan mangsa kebakaran



Sejarah Dan Penubuhan Bomba Perlis

Cetak
Perkhidmatan Bomba di negeri Perlis dimulai diawal tahun 1947 yang dianggotai oleh Encik Taha bin Talib, Encik Ahmad bin Hassan dan diikuti kemudiannya oleh Encik Abu Bakar bin Muhammad. Pada ketika itu Perkkhidmatan Bomba dibantu oleh anggota polis. Pada tahun 1960 Perkhimatan Bomba Negeri Perlis yang bergabung dengan Perkhidmatan Bomba Negeri Kedah diletakkan di bawah pentadbiran Majlis Perbandaran Kangar. Pada ketika itu, Balai Bomba berada berdekatan dengan bangunan mahkamah (sekarang ini tapak surau).
sejarah-bomba-bp-1sejarah-bomba-bp-2
          Pada tahun 1963 kakitangan Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis ditambah seramai lima anggota menjadi lapan amggota semuanya. Pada tahun 1965 Balai Bomba Kangar yang terletak di Jalan Besar Kangar (Persiaran Jubli Emas) telah disempurnakan perasmiannya oleh Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Raja Perlis Tunku Syed Putra Jamalulail pada tanggal 22hb. September.
sejarah-bomba-bp-3sejarah-bomba-bp-4
Pada tahun 1980 Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis diletakkan di bawah pentadbiran Perkhidmatan Bomba Persekutuan. Sebagai menanggani kes panggilan kebakaran dan kecemasan yang semakin bertambah sebuah balai bomba yang bertaraf sementara didirikan di pekan Padang Besar Utara. Kedua-dua balai bomba ini diletakkan di bawah pentadbiran Perkhidmatan Bomba Negeri Kedah yang diketuai oleh seorang pengarah yang berpejabat di Alor Setar.
          Tanggal 1hb. September, 1996 satu sejarah besar telah tercatat apabila Jabatan Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis diasingkan daripada pentadbiran Jabatan Perkhidmatan Negeri Kedah, mulai daripada tarikh itu Jabatan Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis telah beroperasi dengan sendirinya diterajui oleh seorang ketua yang bertaraf pengarah. Pada asalnya pejabat pentadbiran ibu pejabat Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis terletak di Balai Bomba Kangar, Persiaran Jubli Emas, Kangar yang kemudiannya dipindahkan ke Tingkat 5, Bangunan Persekutuan, Persiaran Jubli Emas pada 20hb. Januari, 1998 bersama-sama dengan pejabat jabatan-jabatan persekutuan yang lain.
sejarah-bomba-bp-5sejarah-bomba-bp-6
          Senarai pengarah yang pernah berkhidmat di Jabatan Perkhidmatan Bomba Negeri Perlis ialah :
                                        Tuan Shaari bin Mien, 1hb Sept, 1996 hingga 16hb. Feb, 1997
                                        Tuan Haron bin Tahir, 17hb. Feb, 1997 hingga 1hb. Jun, 2000
                                        Tuan Zamri bin Che Din, 2hb. Jun, 2000 hingga 1hb. Ogos, 2003
                                        Tuan Pauzan bin Ahmad, 1hb. Ogos, 2003 hingga 24hb April 2008
          Bagi memantapkan lagi kemampuan dan kecekapan Perkhidmatan Bomba di Negeri Perlis, Balai Bomba Padang Besar yang bertaraf sementara telah dinaikkan ke taraf kekal pada tahun 1984. Sebuah balai bomba baru dua bay serta kuarters telah dibina bagi mengantikan bangunan balai yang sedia ada. Balai Bomba dan Penyelamat Padang Besar serta kuarters ini siap dibina dan mula diduduki pada tahun 2002.
sejarah-bomba-bp-7
          Bagi merialisasikan hasrat jabatan untuk membina sekurang-kurangnya sebuah balai bagi setiap daerah, sebuah Balai Bomba dan Penyelamat serta kuarters telah dibina di Arau. Balai ini siap dibina dan diduduki pada tahun 2003. Upacara perasmian Balai Bomba dan Penyelamat Arau ini telah disempurnakan oleh Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Ibni Duli Yang Maha Mulia Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail pada hari Rabu 23hb. Jun, 2004.





1